Održan 13. Festival zimnice
Proteklog vikenda varoš na obalama Tamnave ugostila je na hiljade učesnika i posetilaca 13.Festivala zimnice, koji se svake godine krajem septembra meseca održava u organizaciji opštine Koceljeva.
Dolazak na ovu privredno-turističku manifestaciju, u želji da se oseti ukus prirode i pazari hrana pripremljena po bakinoj recepturi, postala je tradicija za mnoge. Domaćini ističu da im je drago da se susretnu i dočekaju stare prijatelje, ali se jednako raduju i novim gostima.
Prilikom svečanog otvaranja ovogodišnjeg sajma prerađevina od voća i povrća predsednik opštine Koceljeva Dušan Ilinčić ocenio je da su garant dobre zimnice štandovi puni kvalitetnih proizvoda koji na manifestaciju svake godine dovode stare ali i nove kupce, te da je tako i ovoga puta.
Zadovoljstvo zbog velikog broja gostiju, pristiglih sa svih strana, izrazio je i pomoćnik predsednika opštine i član organizacionog odbora Vladimir Matić.
-Manifestacija je pokrenuta, pre svega, zbog lokalnih proizvođača i želje da im se omogući da na što bolji način plasiraju svoju robu, prošire tržište. Međutim, vrlo brzo je ta priča prerasla lokalne okvire i interesovanje prerađivača iz drugih krajeva je postalo veliko. Podsetiću da smo prve godine jedva ubedili sedam domaćica iz Koceljeve da izlože svoju zimnicu kako bismo pokrenuli prevashodno žensko poljoprivredno preduzetništvo. Sve je to bilo stidljivo i skromno- podsetio je Matić.
Danas su prilike potpuno drugačije. Sve je veći broj prerađivača na lokalnom nivou, ali i onih koji nisu sa područja koceljevačke opštine, zainteresovano za učešće na Festivalu zimnice. Nekada su domaćice iz tamnavskog kraja proizvodile tek 3-4 hiljade tegli, a danas količine dostižu i 120 hiljada jedinica proizvoda u toku jedne sezone koja počinje već u proleće, sa prvim plodovima. Pozitivni efekti ove manifestacije, prema rečima organizatora, nisu samo u proizvodnji zimnice već i u oblasti voćarstva i povrtarstva.
-Mnogi lokalni proizvođači su najpre pokrenuli proizvodnju zimnice tako što su kupovali sirovinu. U međuvremenu, ta slika i praksa se polako menjala. Kada su shvatili da je ekonomska vrednost proizvoda daleko veća ako proizvode sirovinu u svom domaćinstvu, počeli su da podižu plastenike i voćnjake. Kao lokalna samouprava nastojimo da im omogućimo edukacije kako bi se pravilno razvijali i iz ovog posla izvlačili maksimum, išli u korak sa vremenom, razumeli važnost marketinga u čitavom procesu- rekao je Vladimir Matić i dodao da je ovogodišnji festival okupio nešto veći broj izlagača u odnosu na prethodnu godinu te da je oko 210 ponudilo svoje proizvode, od kojih je i do 150 prerađivača voća i povrća.
Među lokalnim proizvođačima koji od prve manifestacije učestvuju kao izlagači je domaćinstvo Đurđević iz Kamenice. U ponudi imaju široku paletu proizvoda, od slatkog, preko kiselog i slanog do ljutog programa.
-U našem domaćinstvu proizvode se razna slatka, džemovi, sirupi i sokovi, ajvar ljuti i blagi, peglane paprike, feferoni...zaista ima svega. Priprema zimnice kreće čim počnu prvi plodovi u proleće, već u maju. I onda nema zaustavljanja do sredine novembra. U toku jedne sezone preradimo na tone voća i povrća i proizvedemo do 1,7 hiljada jedinica. Cela porodica učestvuje aktivno u proizvodnji zimnice a najveća pomoć potrebna je prilikom čišćenja pečenih paprika za pripremu ajvara. U tom procesu se često priključe prijatelji, rođaci, komšije- kaže Desanka Đurđević i napominje da je ajvar i dalje najtraženiji proizvod koji je prodavala po ceni od 850 dinara.
Na štandu kod gostiju iz okoline Valjeva ovaj proizvod kupci su pazarili po ceni od 900 dinara. Porodica Lazarević iz sela Ravnja preradom voća i povrća bavi se osam godina. Iz svog bogatog asortimana sa ponosom izdvajaju ajvar i kupinovo vino koje im je, kažu, zaštitni znak.
-Što se tiče plasmana proizvoda, mi smo zadovoljni. Razvili smo posao postepeno. Prve godine smo bili u minusu, naredne stigli do nule i bili srećni što ne poslujemo sa gubitkom, a zarada je počela da stiže tek treće godine. Sada, Bogu hvala, nemamo većih problema što se tiče pozitivnog poslovanja. Zdrav biznis i nije moguće razviti preko noći i mora da prođe najmanje tri godine kako bi se stvari postavile na svoje mesto. I ono najbitnije, ništa ne može bez rada. Rada ima dosta uloženog u sve ono što mi proizvodimo- otkriva Ivica Lazarević.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici!